Fakta om arbejdspladsvurdering (APV)
Det siger loven
- Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV)
- APV'en skal være skriftlig
- Der er ikke krav til metode og redskaber, men I skal gennem følgende trin:
- Identifikation og kortlægning af arbejdsmiljøforholdene
- Beskrivelse og vurdering af konstaterede arbejdsmiljøproblemer
- Inddragelse af det sygefravær, der skyldes forhold i arbejdsmiljøet
- Prioritering af arbejdsmiljøproblemerne og udarbejdelse af handlingsplan
- Retningslinjer for opfølgning af handlingsplanen
- Arbejdsgiveren skal inddrage arbejdsmiljøorganisationen eller de ansatte i planlægningen, tilrettelæggelsen, gennemførelsen samt opfølgningen på APV'en
- Arbejdsmiljørepræsentant eller anden medarbejderrepræsentant skal underskrive APV'en
- Arbejdsgiveren skal sørge for, at APV'en er tilgængelig for de ansatte, ledere og Arbejdstilsynet
- Hvis virksomheden ikke selv har den fornødne indsigt i at udarbejde en arbejdspladsvurdering, skal arbejdsgiveren indhente bistand hertil
- En APV skal gennemføres minimum hvert tredje år, eller når der sker væsentlige ændringer på arbejdspladsen, som har betydning for arbejdsmiljøet
Hvad kan arbejdsgiveren gøre
- Inddrag erfaringerne fra seneste APV
- Afdæk problemstillingerne i arbejdsmiljøet ved elektronisk spørgeskema, rundbordssamtaler, interviews eller drøftelser i forbindelse med afdelingsmøder
- Overvej, hvor anonymt der skal spørges. Anonymitet kan gøre det sværere efterfølgende at få afdækket de konkrete problemer, men anonymitet kan også give ærligere svar
- Husk, at der skal tages særlig stilling til gravides arbejdsmiljø – det kan ske generelt i APV'en ellers i den konkrete situation
- Samtlige problemer, der bliver beskrevet i APV'en, skal håndteres, og et løsningsforslag beskrives og sættes i værk
- Sikre, at arbejdsmiljøudvalg og -grupper inden for deres område kan deltage i APV-arbejdet
- Beslut, hvordan I informerer og motiverer ledelse og medarbejdere i APV-forløbet
- Udarbejd en tidsplan og løbende følge op
- Sikre, at de ansatte ved, hvad en APV er, og hvor de kan finde den i papir- og elektronisk form. Det gælder også for vikarer og midlertidigt ansatte
Hvad kan den enkelte gøre
- Deltage aktivt i APV-arbejdet
- Orientere arbejdsmiljørepræsentant eller leder, når du oplever problemer i arbejdsmiljøforholdene
Lovgrundlag
- Bekendtgørelse om lov om arbejdsmiljø: § 15 a
- Bekendtgørelse nr. 1234 om arbejdets udførelse: Kapitel 2 a - Arbejdspladsvurdering