Fakta om arbejdspladsvurdering (APV)

Det siger loven

  • Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV)
  • APV'en skal være skriftlig
  • Der er ikke krav til metode og redskaber, men I skal gennem følgende trin:
     
    • Identifikation og kortlægning af arbejdsmiljøforholdene
    • Beskrivelse og vurdering af konstaterede arbejdsmiljøproblemer
    • Inddragelse af det sygefravær, der skyldes forhold i arbejdsmiljøet
    • Prioritering af arbejdsmiljøproblemerne og udarbejdelse af handlingsplan
    • Retningslinjer for opfølgning af handlingsplanen
  • Arbejdsgiveren skal inddrage arbejdsmiljøorganisationen eller de ansatte i planlægningen, tilrettelæggelsen, gennemførelsen samt opfølgningen på APV'en
  • Arbejdsmiljørepræsentant eller anden medarbejderrepræsentant skal underskrive APV'en
  • Arbejdsgiveren skal sørge for, at APV'en er tilgængelig for de ansatte, ledere og Arbejdstilsynet
  • Hvis virksomheden ikke selv har den fornødne indsigt i at udarbejde en arbejdspladsvurdering, skal arbejdsgiveren indhente bistand hertil
  • En APV skal gennemføres minimum hvert tredje år, eller når der sker væsentlige ændringer på arbejdspladsen, som har betydning for arbejdsmiljøet
     

Hvad kan arbejdsgiveren gøre

  • Inddrag erfaringerne fra seneste APV
  • Afdæk problemstillingerne i arbejdsmiljøet ved elektronisk spørgeskema, rundbordssamtaler, interviews eller drøftelser i forbindelse med afdelingsmøder
  • Overvej, hvor anonymt der skal spørges. Anonymitet kan gøre det sværere efterfølgende at få afdækket de konkrete problemer, men anonymitet kan også give ærligere svar
  • Husk, at der skal tages særlig stilling til gravides arbejdsmiljø – det kan ske generelt i APV'en ellers i den konkrete situation
  • Samtlige problemer, der bliver beskrevet i APV'en, skal håndteres, og et løsningsforslag beskrives og sættes i værk
  • Sikre, at arbejdsmiljøudvalg og -grupper inden for deres område kan deltage i APV-arbejdet
  • Beslut, hvordan I informerer og motiverer ledelse og medarbejdere i APV-forløbet
  • Udarbejd en tidsplan og løbende følge op
  • Sikre, at de ansatte ved, hvad en APV er, og hvor de kan finde den i papir- og elektronisk form. Det gælder også for vikarer og midlertidigt ansatte 


Hvad kan den enkelte gøre

  • Deltage aktivt i APV-arbejdet
  • Orientere arbejdsmiljørepræsentant eller leder, når du oplever problemer i arbejdsmiljøforholdene
     

Lovgrundlag