Den afklarende samtale starter typisk med, at en kollega kommer til den upartiske tredjepart med en konflikt, vedkommende selv har vanskeligt ved at håndtere. Vedkommende har måske allerede prøvet at tale med den anden, men det er ikke gået som ønsket og vedkommende ved ikke, hvad han eller hun skal gøre.
Det kan også starte med, at samtalepartneren tilbyder sin hjælp til en kollega, som vedkommende har hørt eller set er part i en konflikt.
Hvis vedkommende gerne vil have hjælp, finder man et godt tidspunkt og sted, hvor man har ro til samtalen. Før selve samtalen sørger den, der afholder den afklarende samtale, for at komme i balance og ro, så man kan være tilstede for den, som er ramt af konflikten.
Under samtalen stiller samtalepartneren en række spørgsmål, til hvordan den pågældende person har oplevet og er ramt af konflikten, og der lyttes nærværende. Der kan ikke opstilles en facitliste med gode afklarende spørgsmål, men nedenfor findes en række spørgsmål, som kan være nyttige.
- Afklar hvad der er sket: Hvad er der sket? Hvad sagde og gjorde du og den anden? Hvad skete der mere?
- Hjælp med at skelne mellem det konkrete, der er sket og vedkommendes fortolkninger af det. Fx hvad skete konkret, der fik dig til at tænke, hun er urimelig? Kan du sige noget om, hvad der er sket, siden du siger, at hun er for meget? Hvorfor tror du at den anden gjorde sådan?
- Afklar den konfliktramtes følelser: Hvordan har/havde du det med det?
- Afklar den konfliktramtes behov: Hvad har du brug for? Hvad er vigtigt for dig?
Det kan være vanskeligt at kende forskel på behov og handlinger og nogle gange også at sætte ord på følelser. Derfor kan det være nødvendigt at spørge flere gange for at få dem afdækket, fx ved at spørge til hvilke behov vil blive opfyldt, ved en ønsket handling.
Når de ovenstående ting er afklaret i dybden, og der ikke er mere væsentligt at sige om det, kan den upartiske samtalepartner stille spørgsmål til, hvordan den konfliktramte forestiller sig den anden part oplever konflikten.
Man inviterer den konfliktramte til at tage den svære tur over broen fra eget perspektiv til den anden parts perspektiv. Fra selvindsigt til indsigt i den andens situation.
Kollega A's side af broen:
Fakta: Hvad er der sket? Hvad sagde og gjorde du og den anden? Hvad skete der mere?
Fortolkninger: hvad skete konkret, der fik dig til at tænke, hun er urimelig? Kan du sige noget om, hvad der er sket, siden du siger, at hun er for meget? Hvorfor tror du at den anden gjorde sådan?
Følelser: Hvordan har/havde du det med det? Er du …(x følelse)…?
Behov: Hvad har du brug for? Hvad er vigtigt for dig? Har du brug for …(x behov)…?
Kollega B's side af broen:
Fortolkninger: Hvad tror du, den andens fortolkning, af det du sagde og gjorde, er?
Følelser: Hvordan tror du, at den anden har/havde det? Kunne vedkommende være …(x følelse)…?
Behov: Hvad tror du den anden har brug for? Hvorfor tror du, det er vigtigt for den anden, at du gør x (handling)? Kunne den anden have brug for …(x behov)…?
Fælles handlemuligheder:
Hvad kan du bidrage med?
– så du får dine behov opfyldt og han/hun sine?
Hvad kan andre gøre for at hjælpe jer?
Her er det vigtigt, at parten reelt er klar til at se situationen fra den andens perspektiv. Det kan ikke tvinges igennem, så det er en god idé at tjekke, om han/hun er klar til at undersøge den andens oplevelse af situationen.
Nedenfor findes eksempler på spørgsmål, man kan stille i denne fase af samtalen:
- Hvordan tror du den anden har oplevet situationen?
- Hvad tror du, den andens fortolkning, af det du sagde og gjorde, er?
- Hvordan tror du, at den anden har/havde det? Kunne vedkommende være …(x følelse)…?
- Hvad tror du den anden har brug for? Hvorfor tror du, det er vigtigt for den anden? Kunne den anden have brug for …(x behov)…?
Først til sidst spørges til handlinger. Altså til hvad den konfliktramte mener vedkommende og den anden part kan gøre for at håndtere konflikten.
Her er det vigtigt, at det er den pågældendes egne forslag – og ikke dine. Man kan eventuelt opsummere begge parters behov, og spørge til mulige handlinger, der kan imødekomme begge parters behov.
Man kan afslutte ved at spørge, hvad den konfliktramte vil tage med sig fra samtalen.
Eksempler på spørgsmål:
- Hvad kan du bidrage med? – som hjælper til at I begge får jeres behov opfyldt?
- Hvad kan andre gøre for at hjælpe jer?
Endelig kan man hjælpe med at forberede kommende samtale med konfliktpartneren ved at stille spørgsmål så som:
- Hvordan vil du tage snakken med den anden?
- Hvad vil du helt konkret sige?
- Hvordan tror du, at vedkommende vil modtage denne formulering?
- Hvad vil du spørge den anden om eller undersøge?
Herefter prøver den konfliktramte selv at håndtere konflikten med den anden ved hjælp af den nye forståelse af konflikten og de nye idéer til håndtering.
Hvis ikke det lykkes kan der være behov for endnu en afklarende samtale, om hvad næste skridt så kunne være.
Vær opmærksom på at den slags samtaler er levende og er forskellige fra gang til gang, og man derfor ofte bevæger sig frem og tilbage.