Du skal som arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant være opmærksom på, at der er forskel på at være ”advokat” for kollegerne og varetage deres rettigheder og på at være samtalepartneren.
Hvis du som tillidsrepræsentant indgår i alvorlige konflikter vedrørende ansættelsesforhold, er afklarende samtaler ikke nødvendigvis det bedste redskab, og det kan blive nødvendigt at indgå i konflikten som netop repræsentant for en ene part og forhandler.
Du er dermed ikke længere en upartisk tredjepart, og det er væsentligt at gøre parterne opmærksom på, hvilken rolle du påtager dig i en gældende konflikt.
Du kan som arbejdsmiljørepræsentant eller tillidsrepræsentant også bidrage til en god konfliktforebyggende og –håndterende kultur ved at gå forrest med det gode eksempel i håndteringen af egne konflikter.
Det vil øge troværdigheden, når du i anden sammenhæng kan påtage dig rollen som upartisk samtalepartner. For mere om egen konstruktiv konflikthåndtering kan du træne nogle teknikker i BFA Kontors e-læringsværktøj. Se også nedenstående film om at lytte nærværende, og om hvornår tager du konflikten.