Du kan med fordel understøtte etablering af afklarende samtaler. Afklarende samtaler består i at en upartisk tredjepart hjælper én eller begge parter med at blive mere afklaret om, hvad konflikten handler om, og hvordan den kan håndteres.
Som leder er du ansvarlig for, at der er hjælp at hente, når der opstår konflikter – enten fra dig, andre medarbejdere eller eksterne, når medarbejderne ikke selv kan håndtere konflikterne.
Du kan som leder eksempelvis skabe mulighed for, at en eller flere medarbejdere får kompetencerne til at kunne være en upartisk samtalepartner fx en tillidsrepræsentant eller en arbejdsmiljørepræsentant.
Du kan selv som leder foretage afklarende samtaler, men det kræver, at du er klar over, hvilken rolle du påtager dig, og at du gør dette klart over for den, du har samtaler med. Vær opmærksom på, at der er en magtforskel mellem leder og medarbejder, som kan påvirke udbyttet af den afklarende samtale.
Hvis en medarbejder er tryg ved dig som leder og kommer med en svær situation, er det afgørende, hvordan du som leder møder medarbejderen, så medarbejderen undgår skuffelse og yderligere frustration. Her er den afklarende samtale et godt redskab.
Der kan være forskellige årsager til, at medarbejderne ikke kommer til dig for hjælp i konfliktsituationer. Derfor er det vigtigt med andre muligheder, fx at en tillidsrepræsentant, arbejdsmiljørepræsentant eller en anden kvalificeret medarbejder er trænet i afklarende samtaler. Det anbefales derfor, at du som leder har indsigt i, hvad afklarende samtaler går ud på, men at du finder en uvildig til at foretage samtalerne.
Du kan læse og høre mere om afklarende samtaler her.
Afklarende samtaler er ikke det rette redskab, hvis du som leder indgår i alvorlige konflikter vedrørende ansættelsesforhold, hvor du som leder er part i konflikten. Det er altid væsentligt at gøre konfliktparterne opmærksom på, hvilken rolle man påtager sig i en pågældende konflikt.