Få tjek på støjen på kontoret
Støj på kontoret kan stamme fra fx kopimaskiner, kollegaer, der taler sammen, eller en ringende telefon. Det er individuelt, hvor meget støj og hvilken type af støj vi hver især generes af. Det, der generer den ene, generer ikke nødvendigvis den anden. Men uanset hvad kilden er, så kan de uønskede lyde resultere i ineffektivitet og dårligt arbejdsmiljø.
Derfor har BAR Kontor udarbejde en vejledning om støj på kontoret. Vejledningen omhandler alle kontortyper, men hovedvægten er lagt på kontorer med flere personer, da omkring 10 gange flere generes af støj på store kontorer end i enkeltmandskontorer.
Brug vejledningen til at læse om, hvordan I indretter kontorarbejdspladser bedst i forhold til god akustik. Der er bl.a. forskel på, hvordan man indretter en arbejdsplads til koncentrations- og fordybelsesarbejde, og hvordan man bør indrette en kommunikationsarbejdsplads, hvor der skal være plads til at kunne snakke sammen med de kolleger, man sidder i nærheden af.
Derfor giver vejledningen bl.a. gode råd til indretning, både i forhold til type arbejde og kontorets fysiske rammer, møblering og adfærd.
Bagerst i vejledningen er 4 tjeklister, som I kan bruge til at komme igennem en række overvejelser om støj og forstyrrelse. Tjeklisterne kan også downloades på www.barkontor.dk, hvor I kan skrive direkte i tjeklisterne.
Vejledningen henvender sig til ledere, arbejdsgivere, medarbejdere og arbejdsmiljøorganisationen.
Vil du have tilsendt et eksemplar?
Pia Sørensen, sekretær i BAR Kontor, sidder klar til at modtage din bestilling på info@barkontor.dk
Hvem står bag BAR Kontor?
I BAR Kontor samarbejder arbejdsmarkedets parter for et godt arbejdsmiljø på private kontorarbejdspladser. BAR Kontor består af repræsentanter fra Dansk Erhverv, Dansk Industri, Lederne, HK/Privat, HK/Handel og Prosa.
Vil du se flere af BAR Kontors materialer – besøg www.barkontor.dk
Ønsker du at afmelde BAR Kontors nyhedsbrev - afmeld dig på www.barkontor.dk eller send en mail til info@barkontor.dk